Följ Visma

Ungdomar tävlar om häftigaste nätbutiken

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2012 08:30 CET

Gymnasieelever över hela landet har under hösten startat egna företag i utbildningssyfte. Flera av deras produkter finns redan att köpa på nätet. Nu tipsar eleverna om att ta tillfället i akt att julhandla på nätet – och dessutom gilla deras nätbutiker på Facebook.

– Nätbutiken är den nya närbutiken. Du behöver inte längre åka in till större städer för att göra julklappsinköpen. I stället kan man stödja lokala företagare som säljer via nätet, men inte har någon fysisk butik, säger Anette Citron, områdesansvarig för skolor och utbildningsorganisationer på Visma.

Bra priser och stort utbud
Årets julhandel förväntas slå nya rekord och prognoserna ser särskilt goda ut för den starkt växande e-handeln. Handeln på nätet växter konstant och allt fler konsumenter ser fördelarna. Var tredje svensk planerar att köpa julklappar på nätet i år, för att slippa trängseln och för att spara tid.

Dessutom tycker många att priserna är låga och utbudet brett. Den populäraste julklappen att näthandla är fortfarande böcker. Det visar e-barometern som ställs samman en gång i kvartalet av Posten, Svensk Distanshandel och HUI Research.

Sju av tio konsumenter har handlat på nätet de senaste tre månaderna och e-handeln fortsätter att öka i Sverige. Uppfattningen om näthandel som osäker har ändrats de senaste åren och nästan hälften anser att det har blivit säkrare att handla på nätet, enligt e-barometern.

Tävling för unga företagare
För att uppmuntra ännu fler UF-företagare att starta nätbutik arrangerar Visma en tävling för Sveriges häftigaste nätbutik 2012. Bidrag kan skickas in fram till sista januari och vinnaren utses den 6 februari. Redan nu går det att stödja de unga entreprenörerna genom att rösta på ett hundratal bidrag på Facebook.

– Att ha en egen nätbutik är en självklarhet bland unga företagare. De handlar själva på nätet och förstår vikten av att kunna titta på och jämföra varor i lugn och ro. Den egna affärsidén utvecklar de helt och hållet på nätet – från marknadsföring i sociala medier till försäljning i nätbutiken, säger Anette Citron.

Fakta om UF-företagande
- UF står för Ung Företagsamhet och har funnits i Sverige sedan 1980
- Under ett gymnasieår ska en UF-elev starta, driva samt avveckla ett riktigt företag
- Under läsåret 2011/2012 deltog fler än 20 000 gymnasieelever runt om i landet i UF-konceptet
- Under läsåret 2011/2012 var 53 procent av eleverna tjejer
- Under läsåret 2011/2012 startades 6 452 UF-företag
- Sedan starten 1980 har 235 000 elever drivit UF-företag
- Nästan en av fyra elever, 24 procent, som drivit UF-företag startar senare i livet företag.

Se alla UF-företagarnas nätbutiker samlade på Facebook »

Fråga en ung företagare:
För att komma i kontakt med UF-företagare i tävlingen, kontakta Anette Citron på 0470-70 61 32 eller anette.citron@visma.se.

För mer information eller kommentarer, kontakta
Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se

Visma gör verksamheter mer effektiva. Koncernen levererar programvara, outsourcingtjänster, inköps- och anbudslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterade utvecklings- och konsulttjänster. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 340 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 har Visma som hostingpartner. Koncernen har över 5 000 anställda, varav drygt 1 400 i Sverige. 2011 uppgick omsättningen till 5 142 miljoner norska kronor.

Bifogade filer

PDF-dokument