Följ Visma

Trendanalys: Nya köpvanor tvingar butiker att tänka om

Pressmeddelande   •   Mar 28, 2018 09:09 CEST

I Sephoras butik vid Herald Square i New York lockas kunderna till butiken med innovativa upplevelser. Här får Tina Banh-Skybrand, handelsanalytiker på Visma Retail, testa läppstiftsnyanser digitalt.

Pressen på fysiska butiker ökar i takt med konkurrensen från näthandeln och konsumenternas stigande förväntningar på att få valuta för pengarna. Som en följd tvingas många butiker bli mer kreativa i försöken att locka dit folk. Det visar en trendanalys som Visma Retail har tagit fram utifrån världens största retailkongress i New York, och listar även årets fem största trender inom handeln.

– Vi konsumenter ändrar våra handelsvanor snabbt just nu. När det blir smidigare och snabbare att klicka hem varor på nätet, vill vi att fysisk handel ska fylla ett större syfte. Det kan handla om snabbhet, men även om unika upplevelser, säger Tina Banh-Skybrand, handelsanalytiker på Visma Retail.

Under NRF Retail's Big Show, världens största retailkongress i New York som nyligen ägde rum, var det tydligt att detaljister försöker ställa om sina verksamheter efter konsumenternas allt högre krav.

– Vi ser att butikerna tvingas bli påhittigare vad gäller att locka in oss kunder. Det kan handla om allt från att nyttja augmented reality eller roliga events till att erbjuda extremt högkvalitativ och personlig service, säger Tina Banh-Skybrand.

En tydlig trend är att försöka attrahera konsumenten med att erbjuda otippade tjänster. I USA lockar klädkedjan American Eagles Outfitters studenter genom att ha tvättmaskiner tillgängliga i sina butiker, och sängföretaget Casper har gjort ett eget “Snooze room” i en galleria så att du som kund kan boka en säng för att ta en tupplur.

Eftersom den personliga servicen är ett av de fysiska butikernas starkaste kort i jämförelse med nätbutiker, söker många aktörer nya sätt att lyfta kundbemötandet på. Fler butiker väljer att erbjuda bokade tider för att säkra god service, eller till och med hembesök av en stylist. Även här kan teknikens framfart ta kundbemötandet till nya höjder. Personalen kan exempelvis få aviseringar till sin mobiltelefon när kunder önskar hjälp ute på butiksgolvet. Kunder kan till och med välja att skicka ett kort på sig själva, så personalen snabbt kan hitta rätt och erbjuda sin hjälp.

– Eftersom ribban höjs konstant blir det avgörande för detaljhandeln att våga möta förväntningarna. Det blir riktigt spännande att följa svenska aktörers strategier framöver. I slutändan handlar allt om att vara flexibel och lyhörd för oss kunder, avslutar Tina Banh-Skybrand.

Visma Retail har i samarbete med Market sammanställt fem viktiga trender att ha koll på inom retail just nu. Rapporten är en summering av deras intryck från världens största retailkongress i New York; NRF Retail’s Big Show 2018.

Årets fem största trender inom handeln:
1. Butikens nya roll. De fysiska butiker som förnyas i takt med konsumentens allt högre förväntningar är de som har störst chans att överleva.
2. Polarisering. Medan de största aktörerna blir allt större, uppstår samtidigt en efterfrågan av mindre aktörer som erbjuder ett nischat sortiment med smala målgrupper.
3. Data. Vikten av att samla in data är många handlare medvetna om. Det kritiska nu blir att faktiskt använda sig av all information på ett smart sätt och som samtidigt följer regelverken.
4. Den fragmenterade målgruppen. Vi är allt mer illojala mot våra favoritbutiker och varumärken. Nu behövs mer än bara rabatter och erbjudanden för att få återkommande kunder.
5. Experiential retailing. Nu handlar det om att som butik våga experimentera och testa olika retailkoncept med ny teknik och nya samarbeten.

Mer information om årets fem största retailtrender finns att ta del av här.

För mer information kontakta:
Tina Banh-Skybrand, handelsanalytiker och marknadschef på Visma Retail, tina.banh-skybrand@visma.com, 072- 572 23 85

Om NRF Retail Big Show 2018
National Retail Federations årliga Retail's Big Show i New York 2018 samlade världens ledande detaljhandlare samt leverantörer av teknologi och kompetens i ett arrangemang med en välbesökt utställning och inspirerande föreläsningar från detaljister, experter och leverantörer. Med 36 000 deltagare från hela världen, 700 utställare och 200 talare kan evenemanget definieras som världens största årliga retailkongress. Trendspaningen 2018 är gjord av Visma Retail tillsammans med Market.

Om Visma Retail
Visma Retail hjälper detaljister att framgångsrikt attrahera kunder till sina handelsplatser, öka försäljning genom förbättrad shoppingupplevelse och skapa lojala kunder. Detta genom smart användning av teknik som stödjer nödvändiga processer på alla nivåer. Vi erbjuder kompletta front- och backoffice-lösningar med ett brett utbud av tjänster. Det inkluderar exempelvis: kassasystem och centrala system för butiksdrift, e-handel, lojalitetssystem, lageroptimering samt tjänster som projektledning, rådgivning, support, teknisk service och IT-drift.

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 760 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 6 700 anställda och omsatte 9 300 miljoner norska kronor 2017.