Följ Visma

Svenskars obetalda parkeringsböter ökar till 631 miljoner

Pressmeddelande   •   Feb 16, 2015 08:17 CET

Under 2014 var svenskars parkeringsskulder till Kronofogden 631 miljoner, en ökning med sju procent jämfört med året innan. Samtidigt är det färre personer som står för böteslapparna. Det visar färsk statistik från Kronofogden som sammanställts av Visma.

– Vissa utgifter är tråkigare än andra och böteslappar tillhör definitivt den kategorin. En utgift man inte planerat för kan ställa till det i en redan överbelastad budget, säger Maria Blomqvist, skuldrådgivare på inkassobolaget Visma Collectors.

Färre delar på fler böter
Vid utgången av 2014 hade drygt 38 000 personer i Sverige obetalda parkeringsböter hos Kronofogden, vilket är 3 procent färre än föregående år. Däremot har totalbeloppet för skulderna ökat till 631 miljoner, jämfört med 592 miljoner kronor under 2013.

– En obetald parkeringsbot som går så långt som till Kronofogden kommer i slutändan att kosta långt mycket mer än vad det stod på den ursprungliga lappen. Därför råder jag alla att ta itu med problemen direkt, säger Maria Blomqvist.

Statistiken visar även att antalet parkeringsböter per person ökar. För fem år sedan var genomsnittet 10 böter per person, att jämföra med nästan 12,5 böter per person under 2014. Även beloppet på skulderna har ökat, från knappt 12 000 kronor per person till drygt 16 500 kronor per person.

Om du får en oväntad utgift:
1. Gör en detaljerad budget
2. Flytta fram ett annat planerat inköp
3. Dra ner på de flexibla posterna såsom transport och livsmedel
4. Sälj av saker du inte använder
5. Ta ett extra arbetspass 

Kort om parkeringsböter
Parkeringsböters formella benämning är felparkeringsavgift och är en direkt följd av att man fått en felparkeringsanmärkning. På kommunens gator sköter Transportstyrelsen administrationen av parkeringsanmärkningarna. Man har åtta dagar på sig att betala en felparkeringsavgift och därefter går en påminnelse ut. Enligt lagen om god inkassosed bör inte fristen vara kortare än fyra veckor mellan påminnelse och inkassokrav.

Att följa parkeringsbestämmelserna bidrar till en trafiksäker och framkomlig miljö.

För mer information, kontakta
Maria Blomqvist, skuldrådgivare på Visma Collectors, 010-141 34 24
Emma Cajnerud, pressansvarig Visma, 070-816 28 84

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 340 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 6 100 anställda och omsatte 6 500 miljoner norska kronor 2013.

Bifogade filer

PDF-dokument