Följ Visma

Svensk Däckåtervinning får lättrullande processer med affärssystem från Visma

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2015 08:17 CET

Svensk Däckåtervinning samlar varje år in och återvinner cirka 84 tusen ton däck. För att på ett effektivare sätt hantera verksamheten har de nu valt det webbaserade affärssystemet Visma.net med moduler för elektronisk fakturahantering och godkännande av leverantörsfakturor via webb och smartphone. Visma.net levereras av Vismas certifierade partner Amesto.

För däckleverantörer i Sverige finns ett lagstadgat producentansvar. Det innebär att producenterna ansvarar för att avfallet samlas in och återvinns. Än så länge gäller producentansvaret för returpapper, däck, förpackningar, bilar samt elektriska och elektroniska produkter. Svensk Däckåtervinning löser producentansvaret åt däckleverantörerna. Varje år samlar de in och återvinner de cirka 84 tusen ton däck som importeras till Sverige.

– Med cirka 200 anslutna däckproducenter och kvartalsvis rapportering av olika däcktyper blir det många faktureringsunderlag eftersom vi tar ut återvinningsavgifter beroende på däcktyp. För att kunna lägga mer tid på verksamheten och mindre tid på administrationen behövde vi effektivisera vår faktureringsprocess. Med en molnlösning kan producenterna rapportera via dator eller smartphone och vi får in allt underlag i ett modernt affärssystem direkt. Dessutom ökar flexibilitet med leverantörsfakturor som skannas, autokonteras och som jag kan godkänna även på resande fot. Eftersom vi arbetar med återvinning är vi också måna om att minska vår egen pappersförbrukning, säger Fredrik Ardefors, vd på Svensk Däckåtervinning.

Svensk Däckåtervinning behövde ytterligare funktionalitet, framförallt för ekonomi, när de började växa ur sin tidigare lösning. De letade efter en leverantör som kunde erbjuda en modern molnbaserad lösning anpassad för större företag. Till Visma.net integreras en förfaktureringsmodul, utvecklad av Amesto, där kunderna själva kan deklarera sina importer varje kvartal via ett webbgränssnitt. Målet är att det ska få smidigare processer och förkortade ledtider vilket sparar tid på administrativt arbete, tid som istället kan läggas på verksamheten.

– Vi ser att Svensk Däckåtervinning kommer att effektivisera sina processer med Visma.net. Och att de såg oss och Visma som en långsiktig lösning och ett tryggt val är förstås jättekul, säger Hans Olof Ambile, affärsområdeschef, vismapartnern Amesto.

Om Svensk Däckåtervinning
Svensk Däckåtervinning ansvarar via sina cirka 6000 uppsamlingsplatser insamlingen och återvinningen av uttjänta däck. De löser producentansvaret för däcktillverkare i Sverige och funderar också som representant för branschen gentemot myndigheter.

För mer information, kontakta
Carola Lissel, vd för Visma Software, 070-426 61 16, carola.lissel@visma.com
Fredrik Ardefors, vd för Svensk däckåtervinning, fredrik.ardefors@sdab.se

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 6 700 anställda och omsatte 7 100 miljoner norska kronor 2014.

Bifogade filer

PDF-dokument