Följ Visma

Ökning av bluffakturor förra sommaren

Pressmeddelande   •   Jun 20, 2016 08:15 CEST

Förra sommaren ökade antalet anmälningar om bluffakturor med 22 procent jämfört med året före. Varannan småföretagare har fått en falsk faktura de senaste fem åren, enligt en ny undersökning från Visma. Trots att sommarmånaderna är högsäsong för fakturabedragare är det få småföretagare som vidtar några åtgärder för att stå rustade.

– Bluffakturor kostar företagare både tid och pengar och fortsätter att vara ett stort problem i samhället. Vi vet att bedragare passar på under sommaren och rekommenderar alla företagare att vara extra vaksamma, säger Boo Gunnarson, Visma Spcs företagarexpert.

Under juni, juli och augusti 2015 gjordes totalt 2 621 anmälningar bluffakturor. Det motsvarar en ökning med 22 procent jämfört med samma period 2014, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet. Den nedåtgående trenden från föregående sommar bröts därmed i fjol.

Varannan småföretagare har fått en bluffaktura
Enligt Vismas undersökning bland svenska småföretagare har nästan varannan, 47 procent, fått en bluffaktura de senaste fem åren. De allra flesta vet dock hur de ska hantera sådana bedrägeriförsök. Så många som 98 procent har inte betalat någon bluffaktura och drygt en tredjedel – 34 procent – har bestridit fakturan eller fakturorna i enlighet med de rekommendationer som finns hos exempelvis Kronofogden.

– Det är bra att medvetenheten blir större och större. Men samhället måste markera kraftigare mot dem som ägnar sig åt den här typen av brottslighet, säger Boo Gunnarson.

Trots att bluffakturorna totalt sett har minskat de senaste fem åren är risken stor att företag som saknar rutiner faller offer för bedragare. Sommarmånaderna har historiskt sett varit extra hårt drabbade när det gäller anmälningar om falska fakturor. Vismas undersökning visar att bara 8 procent, alltså inte ens var tionde företagare, rustar extra för att hantera eventuella bluffakturor under sommaren.

Fakta: Bluffakturor
Under 2015 polisanmäldes 14 318 fakturabedrägerier, enligt statistik från Brottsförebyggande rådet. Det kan jämföras med 11 886 anmälningar 2014 och mer än 16 000 anmälningar de båda rekordåren 2011 och 2012. Bedrägeri med hjälp av bluffaktura är en brottstyp där enskilda anmälningar kan innehålla ett stort antal brott. Därför kan ett län ett enskilt år uppvisa stor skillnad jämfört med andra år.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes via e-post till cirka 15 000 företag mellan den 2 och 13 juni 2016. 1 018 svarade på frågorna. Den geografiska spridningen av de svarande motsvarar ett statistiskt urval.

Bilaga: Statistik över anmälda fakturabedrägerier de senaste fem åren


Fem tips mot fakturabluffare

1. Om du får en faktura utan att ha haft någon tidigare kontakt med företaget bör du i första hand kontakta företaget per telefon och försöka få rättelse.

2. Om du inte får rättelse kan du skriva följande direkt på underlaget och skicka en kopia till företaget: ”Bestrider fakturan i sin helhet då någon beställning av dessa varor/tjänster aldrig har gjorts”. Gör också en polisanmälan om misstänkt bedrägeri med hjälp av bluffaktura.

3. Om en telefonförsäljare ringer, be att få ringa upp. Bedragarna accepterar generellt inte det. De har ett säljmanus som bygger på att de inleder samtalet och vill kunna spela in lämpliga delar av samtalet.

4. Om någon hänvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal, kräv att detta skickas innan du för ytterligare diskussioner med företaget.

5. Sätt inte din namnteckning på något och svara inte på misstänkta mejl.

För mer information, kontakta
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.