Följ Visma

Konsumenterna tar allt fler beslut i mobilen

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2014 08:30 CEST

Mer än varannan svensk som har en smart telefon använder den för att få inspiration innan de gör ett inköp. Allra flitigast är unga människor men även äldre använder mobilen före köp. Det visar en undersökning som Visma gjort tillsammans med HUI Research.

− De smarta telefonerna får allt fler användningsområden. Vår undersökning visar att viktiga delar av upplevelser och köpbeslut flyttar ut från traditionella butiker till internet. Samtidigt stärker det vår bild av att konsumenternas makt fortsätter att öka, säger Peter Fischer, direktör på Visma Retail.

Inspiration före köp
På frågan ”Använder du din smartphone regelbundet för att få inspiration inför köp?” anger 63 procent av de tillfrågade i åldrarna 16 till 20 år att de gör det. I den stora åldersgruppen 21 till 40 år svarar 54 procent ja.

Ju äldre mobilanvändaren är desto mindre blir den mobilinspirerade andelen, men även bland dem som är äldre än 70 år uppger 13 procent att de köpsurfar på telefonen.

Utmaning för handeln
Två av tre ägare till en smart telefon, 65 procent, uppger att de använder telefonen för att jämföra varor och priser. Mer än varannan, 57 procent, svarar att de ofta eller någon gång gör inköp direkt från telefonen.

− Inom vissa branscher är man fullt medveten om konsumenternas ändrade beteenden, men inte överallt. Därför står många handlare inför viktiga utmaningar både när det gäller att ta till sig nya tekniska lösningar och möta kunderna via fler kanaler än i dag, säger Peter Fischer.

Enligt undersökningen har 81 procent av befolkningen över 16 år en smartphone. Det innebär att nästan fem miljoner kan hämta inspiration och göra inköp direkt från sina mobiler.

Intressant utveckling
− Vi på Visma Retail följer den mobila utvecklingen med stort intresse samtidigt som vi vill kunna erbjuda detaljisterna de butiks/kassalösningar som motsvarar konsumenternas behov. Då vi är en helhetsleverantör av IT-lösningar inom detaljhandeln tror vi på den mobila shoppingupplevelsen och strävar efter att matcha vår verksamhet efter det, säger Peter Fischer.

Varför använder man sin smartphone?
Så här svarade man i undersökningen:

·  Lättillgänglig
·  Sparar tid
·  Kan handla var som helst
·  Går att betala med

För mer information, kontakta
Peter Fischer, direktör på Visma Retail, 070-350 61 16, peter.fischer@visma.com

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 340 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 5 600 anställda och omsatte 6 500 miljoner norska kronor 2013.

Bifogade filer

PDF-dokument