Följ Visma

Här är företagsfällan som kostar tjänsteföretag tiotusentals kronor

Pressmeddelande   •   Jun 16, 2016 08:55 CEST

Effektivt användande av arbetstid är särskilt viktigt för tjänsteföretag. Att lägga tid på administrativa uppgifter som inte går att debitera är direkt kostsamt. Den manuella hanteringen av kvitton och utlägg är en dold tidstjuv som kan innebära att tiotusentals kronor i intäkter går förlorade per år. Nu har Visma tagit fram Utläggsräknaren där företag kan se hur mycket det kan kosta dem att hantera kvitton och utlägg manuellt.

– Det finns omkring 680 000 företag inom tjänstesektorn i Sverige och för dem finns både tid och pengar att spara på att automatisera utläggshanteringen. Den digitala Utläggsräknaren visar hur mycket pengar det kan röra sig om och vi hoppas att tjänsteföretagare tydligare ska kunna se vinsterna med att digitalisera processen. För företag där tid är den främsta inkomstkällan och kritiskt för lönsamheten borde det vara högt prioriterat att minimera tidstjuvar som utläggshantering, säger Carl Stern, produktchef på Visma Software.

Enligt Utläggsräknaren skulle till exempel ett företag med 30 anställda och en genomsnittlig månadslön på 40 000 kronor per anställd kunna spara 73 000 kronor per år. Om de anställda uppskattningsvis lägger 45 minuter i månaden på sina utlägg så blir den ungefärliga årskostnaden för utläggshanteringen nära 110 000 kronor. Genom att minska den administrativa tiden till 15 minuter blir årskostnaden istället 36 000 kronor.

För att möjliggöra kostnadsbesparingen kan företag använda sig av en enkel teknisk lösning. Visma har tagit fram en sådan lösning som automatiserar hela flöden och tar bort onödiga manuella moment.

– För att kunna erbjuda en enklare och effektivare utläggshantering inleder Visma nu ett samarbete med Findity och erbjuder en app för utläggsredovisning, direktkopplad till affärssystemet Visma PX och projektredovisningen. Med appen är det enkelt att fotografera kvitton, registrera utlägg samt för chefer att godkänna och attestera. Utläggen skickas automatiskt in till Visma PX för att minimera de manuella stegen, säger Carl Stern.

Mer information och den digitala Utläggsräknaren finns här.

För mer information, kontakta:
Carl Stern, produktchef, Visma Software, 070 - 288 61 44, carl.stern@visma.com

Om Findity:
Findity, företaget bakom konsumentappen Sparakvittot, förbättrar och förenklar hanteringen av digitala kvitton för konsumenter och återförsäljare.

Om Visma Software:
Visma Software är en del av Visma-koncernen som erbjuder ekonomi- och affärssystem för tillväxt, utveckling, effektivitet och nya möjligheter i verksamheten.

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.