Följ Visma

Allt fler småföretag pressar priser i grupp

Pressmeddelande   •   Jun 30, 2011 08:00 CEST

Att gå samman med andra för att pressa priser och få del av grupprabatter är ofta lönsamt. För de flesta företag är det ingen nyhet men fenomenet har nu fått en rejäl skjuts av trenden med olika gruppköpssajter för privatpersoner. Det framgår av nya siffror från inköpssamordnaren Visma Advantage.

De senaste åren har det blivit en trend att konsumenter går samman för att pressa priser och ta del av grupprabatter via tjänster på internet. Det har också medfört att alltfler företag har upptäckt möjligheten att gå samman för att minska sina inköpskostnader.

Starkt ökat intresse
– Vi har erbjudit gruppköpstjänster för små och medelstora företag i tio år och har märkt att intresset att samordna sina inköp med andra företag ökar kraftigt just nu. Av våra drygt 7 700 kunder har nästan en femtedel tillkommit bara det senaste året, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

I maj hade Visma Advantage 7 706 företag anslutna till sina gruppköpstjänster. Det är en ökning med 22 procent jämför med maj 2010. Utvecklingen är positiv i samtliga län men är allra starkast i Västmanland (+41%), Värmland (+39%) och Östergötland (+33%). De branscher där företagen är mest intresserade av gruppköp är handel och tillverkning.

Många avtal att hantera
– En genomsnittlig företagare behöver ungefär 50 leverantörsavtal för att driva verksamheten. Att slippa förhandla alla dessa avtal själv sparar mycket tid som i stället kan läggas på att utveckla verksamheten, säger Henrik Salwén.

Företag som ansluter sig till en gruppköpstjänst, som exempelvis Visma Advantage, får tillgång till färdigförhandlade grupprabatter. Genom att samla tusentals kunder på ett ställe blir det enklare att förhandla fram bra villkor med leverantören än om varje företag skulle förhandla var för sig. För leverantören är fördelen att man når många kunder genom ett och samma avtal.

Fakta om gruppköpstrenden
Gruppköpstrenden bland konsumenter började med den amerikanska sajten Groupon som har fått flera efterföljare. I Sverige finns exempelvis Let’s Deal, Deals.se, Gruppi, Save My Day, Dealie och Eniro Deals som erbjuder tidsbegränsade grupprabatter. Nyligen har även Facebook lanserat Check-in Deals, där användaren via mobilen kan ta del av lokala erbjudanden.

För mer information, kontakta
Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, 0708-16 66 11, henrik.salwen@visma.se

Vismakoncernen är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar, IT-projekt, anbud och upphandling. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 240 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Omsättningen uppgick 2010 till 4 168 miljoner norska kronor.

Bifogade filer

PDF-dokument