Följ Visma

Trenden fortsätter nedåt: Allt färre unga startar företag

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2018 07:15 CEST

Nyföretagandet bland unga mellan 18 och 25 år sjönk med 8 procent under 2017 jämfört med året före, visar en ny kartläggning från Visma. Därmed fortsätter den nedåtgående trenden för ungas nyföretagande.

– Det har aldrig varit enklare att starta och driva företag, tack vare de digitala arbetsverktyg vi har i dag. Att allt färre unga, som i princip har vuxit upp med en smartphone i handen, väljer småföretagslivet är därför oroväckande, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Under 2017 registrerades 5 262 nya företag i Sverige av personer mellan 18 och 25 år. Det motsvarar en minskning med 8 procent jämfört med 2016, då 5 720 nya företag registrerades av unga personer. Det innebär också att den nedåtgående trenden för ungas nyföretagande håller i sig. Under 2016 gick antalet nyregistrerade företag bland personer mellan 18 och 25 år ner med 7 procent.

– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. För att fler unga ska vilja och våga ta klivet att bli företagare måste trösklarna sänkas. Skolan måste också bli bättre på att utbilda i entreprenörskap. Alla gymnasieelever i Sverige borde därför få möjlighet att få driva företag inom ramen för Ung Företagsamhet, säger Boo Gunnarson.

Scenkonst och skönhetsvård populärast
Vismas kartläggning visar på en nedgång av ungas nyföretagande i 19 av 21 län. Den största minskningen finns i Kronoberg där ungas nyföretagande föll med hela 30 procent. De två län där nyföretagande ökade var Halland, med en ökning på 14 procent, respektive Gotland, som ökade med 7 procent.

Det är fortfarande fler unga män än unga kvinnor som väljer småföretagslivet. Av de unga nyföretagarna förra året var 41 procent kvinnor och 59 procent män.

Den mest populära branschen för unga företagare är artistisk verksamhet. Den rymmer allt som kan göras på en scen, från musik och teater till trolleri. Andra populära områden är skönhetsvård, hårvård, programmering samt litterärt och konstnärligt skapande.

Sport- och fritidsutbildning är den bransch som stod för den största minskningen bland unga under 2017. Där minskade antalet nyregistrerade företag med 30 procent, från 210 företag 2016 till 148 i fjol.En tidigare Sifoundersökning som gjorts på uppdrag av Vismavisar att sju av tio svenskar, 69 procent, anser att regeringen borde göra mer för att svenskar ska starta och driva företag. Totalt svarar bara var sjunde tillfrågad, 15 procent, att de inte håller med om att regeringen borde göra mer i frågan.

Den 16–17 maj avgörs SM i Ung Företagsamhet, UF, på Stockholmsmässan i Älvsjö. Under dagarna kommer hundratals UF-företag från hela landet att tävla och visa upp sina verksamheter. UF är en politiskt obunden, ideell organisation som verkar i skolorna genom processutbildningen UF-företagande.

Om statistiken
Redovisningen av nyföretagandet bland unga bygger på statistik över enskilda näringsidkare upp till och med 25 år som registrerat sig för aktiv, skattepliktig verksamhet. Branschen övriga konsumenttjänster omfattar vitt skilda verksamheter som tatuering, hunddagis, bröllopsplanering och spådomsverksamhet.

Bilaga: Statistik med läns- och branschtopplistor

För mer information, kontakta
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 760 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 6 700 anställda och omsatte 9 300 miljoner norska kronor 2017.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera