Följ Visma

Traditionella semesterveckor fortfarande populärast

Pressmeddelande   •   Jun 29, 2017 07:21 CEST

Snart går svenska företag och organisationer - bokstavligt talat - ner på halvfart. En undersökning från Visma genomförd av Sifo, visar att omkring hälften av alla arbetstagare tar ut semester från mitten av juli och de tre följande veckorna. De populäraste semesterveckorna motsvarar fortfarande den klassiska industrisemestern.

− Juli och början på augusti är oftast den varmaste tiden i Sverige. Därför är det inte konstigt att många svenskar håller liv i fenomenet med industrisemester, trots att allt färre arbetar inom den sektorn, säger Sofia Gerstenfeld, vd för Visma Enterprise.

Nästa år fyller den lagstadgade semestern 80 år och sedan dess har antalet semesterveckor ökat från två till fem. Lagen reglerar även rätten till sammanhängande ledighet under perioden juni till augusti. En undersökning från Visma visar att hälften av landets arbetstagare tar ut semester under de tre populäraste veckorna 29, 30 och 31. I år motsvarar det perioden 17 juli - 6 augusti. Därefter sjunker antalet semesterfirare markant.

De populäraste semesterveckorna sammanfaller med den klassiska industrisemestern. Industrisemester är ett vedertaget begrepp som syftar till fyra veckor i juli, då många fabriker stängde ner för semester samtidigt. Idag är fabrikerna långt färre och undersökningen visar att kontorsanställda är de som allra helst semestrar under perioden.

− I organisationer som inte måste hålla igång verksamheten kan det vara praktiskt att många tar ut semester samtidigt. För andra, är sommaren ett gigantiskt, svårlöst bemanningspussel. Ett bra digitalt bemanningsstöd underlättar schemaläggningen, inte minst vid speciellt kritiska perioder som under industrisemestern och i influensatider, säger Sofia Gerstenfeld.

Bilaga
Statistik: Då tar svenskarna ut semester i sommar

Om undersökningen
Den statistiska undersökningen genomfördes på uppdrag av Visma i samarbete med Kantar Sifo under juni 2017 med 1 011 respondenter, enbart förvärvsarbetande och i åldrarna 20-65 år.

För mer information kontakta
Sofia Gerstenfeld, vd för Visma Enterprise, 010-141 15 01, sofia.gerstenfeld@visma.com

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 600 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 5 500 anställda och omsatte 7 855 miljoner norska kronor 2016.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera