Följ Visma

St1 väljer Visma Retail för offensiv satsning på butiksverksamhet

Pressmeddelande   •   Maj 30, 2018 07:13 CEST

Energiföretaget St1 växlar upp och laddar för en offensiv satsning på convenience retail. Till sin hjälp väljer företaget IT-leverantören Visma Retail för att säkra flexibla och moderna lösningar både för butikerna och för supportorganisationen.

– Vi ville hitta en kompetent partner som kunde uppfylla våra höga krav på flexibilitet och innovation, och som tillåter oss att växa i framtiden. Visma Retail levererar en modern helhetslösning. Det känns extra tryggt med deras långa erfarenhet av leveranser mot butiksverksamheter, säger Stefan Samuelsson, Affärsområdeschef på Retail i St1 Sverige.

Energiföretaget St1 äger och driver bland annat 104 drivmedelsstationer i Sverige under varumärket Shell. Sedan tidigare har St1 meddelat att man från senhösten 2018 kommer att driva butikerna på Shellstationerna i egen regi. Med det nya konceptet uppstod behovet av retailanpassade systemlösningar som enkelt kan skalas upp i framtiden, där valet av samarbetspartner nu fallit på Visma Retail. Den omfattande leveransen från Visma Retail inkluderar både mjukvara, hårdvara och service.

Satsningen bakom St1s beslut att driva butikerna själva bygger på en strategi som ska öka kundnyttan och utveckla verksamheten med sikte på framtiden. Det nya convenience-konceptet kommer att bestå av två delar: en butiksverksamhet med mat och dryck för människor på väg, samt ett utbud av tjänster som exempelvis biltvätt. Lösningen innehåller flera innovativa funktioner som kommer underlätta för både personal och kunder. Skärmar kommer exempelvis kunna skifta mellan annonser och självbetjäning, mjukvara kommer underlätta automatisk varupåfyllning och även effektivisera hanteringen av kampanjer, färskvaror och recept.

– Vi är stolta över att vara en del av St1s intåg i convenience-segmentet. Med deras offensiva framtidsvisioner blir det spännande att utvecklas tillsammans för att möta konsumenternas allt ökade krav till sömlösa upplevelser, säger Sven Arnquist, VP International Sales, Visma Retail.

För mer information, kontakta gärna:
Sven Arnquist, VP International Sales, Visma Retail. 072-223 49 50, sven.arnquist@visma.com
Erica Samuelsson, Marknad- och informationschef, St1. 08 55 54 83 06, erica.samuelsson@st1.se

Om Visma Retail:
Visma Retail hjälper detaljister att framgångsrikt attrahera kunder till sina handelsplatser, öka försäljning genom förbättrad shoppingupplevelse och skapa lojala kunder. Vi erbjuder kompletta front- och backoffice-lösningar med ett brett utbud av tjänster. Det inkluderar exempelvis: kassasystem och centrala system för butiksdrift, e-handel, lojalitetssystem, lagerhanteringssystem samt tjänster som projektledning, rådgivning, support, teknisk service och IT-drift. För mer information, se www.visma.se/retail.

Om St1:
St1 är ett modernt energiföretag med visionen att vara den ledande producenten och försäljaren av CO2-medveten energi. St1s största fokus ligger på miljöfrågan och uppdraget att minimera fossil CO2-påverkan. Stationsnätet i Sverige består av närmare 500 stationer. Av dem är drygt 280 St1-stationer, drygt 100 servicestationer under varumärket Shell och ca 100 stationer är speciellt anpassade för tung trafik under varumärket Shell TruckDiesel. För mer information, se www.st1.se.

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 760 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 6 700 anställda och omsatte 9 300 miljoner norska kronor 2017.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera