Följ Visma

Över hälften av småföretagarna i 11 av 21 län tror på ökande försäljning

Pressmeddelande   •  Jun 08, 2017 07:07 CEST

Den positiva framtidstron bland småföretagare håller i sig, i en majoritet av landets län tror över hälften att försäljningen ökar det närmaste halvåret. Det visar Vismas Affärsbarometer som bygger på en undersökning bland 815 små och medelstora företag i hela landet. Färre än var tionde småföretagare i Sverige, nio procent, tror på minskad försäljning kommande sex månader.

– De mindre företagen står för halva näringslivets omsättning och skapar merparten av jobben. Att deras framtidstro har tagit ytterligare ett steg i rätt riktning trots den politiska osäkerheten i omvärlden är ett kvitto på ett positivt finansiellt klimat i landet, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

Sammantaget är småföretagare i 11 av 21 län övervägande positiva till framtiden. I de länen tror över 50 procent på ökad försäljning under kommande sex månader.

Regionalt sett är småföretagarna på Gotland, i Gävleborg och i Västmanland de mest positiva i sin framtidstro. Gotland är tillbaka högst upp på listan efter att ha ramlat ned till allra sista plats i höstas. Mindre optimistiska är länen längre norrut. Bland bottenplaceringarna på listan hamnar Västerbotten, Dalarna och Norrbotten.

– 99 procent av Sveriges företag är små och medelstora. Stabil framtidstro innebär att dessa företag vågar satsa, vilket i sin tur skapar möjligheter till ökade intäkter och ökad sysselsättning, säger Henrik Salwén.

Statistik från Vismas Affärsbarometer 2017
Tror du att företagets försäljning kommer att öka eller minska de kommande sex månaderna?
Öka kraftigt 6%
Öka något 44%
Vara oförändrad 36%
Minska något 8%
Minska kraftigt 1%
Tveksam/Vet ej 5%

Bilagor: Länsranking och Infografik Affärsbarometern

Vismas Affärsbarometer 2017 bygger på en enkät som besvarats av 815 små och medelstora svenska företag mellan den 1 och 20 april 2017. Enkäten skickades till 14 475 småföretagare över hela landet. Undersökningen har genomförts sedan 2011 och är en indikator på framtidstron bland små och medelstora företag. Detta är trettonde gången barometern tas fram.

För mer information, kontakta
Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, 070-816 66 11, henrik.salwen@visma.com

Om du vill komma i kontakt med deltagare i undersökningen för intervjuer på lokal eller regional nivå, kontakta Per Asplund, Visma Advantage, 010-141 29 18, per.asplund@visma.com

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 500 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 5 500 anställda och omsatte 7 855 miljoner norska kronor 2016.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera