Följ Visma

Kunder som känner sig uppmärksammade handlar mer

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2016 08:17 CET

Den statistiska undersökningen genomfördes av Kantar Sifo på uppdrag av Visma. 1550 intervjuer genomfördes i åldrarna 16-75 år, med kriteriet medlemskap i minst en kundklubb. Branscherna dagligvaruhandeln, apotek och mode undersöktes.

Butiker med kundklubbar som visar sina medlemmar omtanke och lyckas väcka känslor är mer framgångsrika i sin försäljning. Det visar en undersökning från Visma, genomförd av Sifo. Men samtidigt upplever bara fyra av tio medlemmar i matbutikernas kundklubbar att klubben bryr sig om dem, och för andra branscher är siffran ännu lägre.

– Kunden vill bli sedd och uppvaktad. Vår undersökning bekräftar att de butiker som är duktiga på att väcka känslor och visa omtanke om sina kunder ökar sina chanser till högre försäljning, säger Peter Fischer, Divisionsdirektör på Visma Retail.

I undersökningen har de tre branscherna dagligvaror, apotek och mode analyserats utifrån fyra emotionella delar: Om kunden känner att klubben bryr sig om dem, om kommunikationen väcker nyfikenhet och skapar glädje samt om det känns bra att vara en del av klubben. Slutsatsen är att det finns ett starkt samband mellan visad omtanke för sin kund och att kunden väljer att lägga sina inköp hos just den butikskedjan. Bäst på detta är dagligvaruhandeln, men det är i modebranschen kopplingen är som starkast. Trots det upplever få konsumenter att de uppmärksammas emotionellt av kundklubbar. Andelen kunder som upplever att klubben bryr sig om dem är 41 procent i dagligvaruhandeln, bland apotekskunder 36 procent och i modebranschen endast 28 procent.

– Det finns en stor outnyttjad potential för handeln att bli bättre på att skapa emotionella band till sina kundklubbsmedlemmar för att skapa lojalitet. Ett sätt är att jobba aktivt med kundinsikt och kunddata för att exempelvis uppmärksamma kundens födelsedag eller glädja kunden med en gåva i samband med ett köp, säger Peter Fischer.

Bilaga 1: Siffror - de emotionella delarna som driver en kundklubbmedlems köp
Bilaga 2: Infografik - illustration över emotionella aspekter som driver köp i en kundklubb

För mer information kontakta
Tina Banh-Skybrand, Marknadschef på Visma Retail, 072-572 23 85, tina.banh-skybrand@visma.com
Peter Fischer, Divisionsdirektör på Visma Retail, 070-350 61 16, peter.fischer@visma.com

Om Vismas Kundlojalitetsundersökning
Undersökningen genomfördes av Kantar SIFO och är en riksrepresentativ, statistisk undersökning med 1550 intervjuer med personer i åldrarna 16-75 år. Urvalskriteriet var att den svarande måste vara medlem i minst en kundklubb. De branscher som undersöktes särskilt var dagligvaruhandeln, mode och apotek.

Om Visma Retail
Vi hjälper detaljister att framgångsrikt attrahera kunder till sina handelsplatser, öka försäljning genom förbättrad shoppingupplevelse och skapa lojala kunder. Detta genom smart användning av teknik som stödjer nödvändiga processer på alla nivåer. Vi erbjuder kompletta front- och backoffice-lösningar med ett brett utbud av tjänster. Det inkluderar exempelvis: kassasystem och centrala system för butiksdrift, lojalitetssystem samt tjänster som projektledning, rådgivning, support, teknisk service och IT-drift.

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.

Bifogade filer

PDF-dokument

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera