Följ Visma

Förenklad administration viktigaste valfrågan för småföretagare

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2018 07:15 CEST

Var fjärde småföretagare i Sverige anser att den viktigaste frågan inför riksdagsvalet rör administration och hur den kan förenklas. Det visar Vismas Affärsbarometer, som bygger på en undersökning bland 1 038 små och medelstora företag över hela landet.

– Enklare, effektivare sätt att hantera administrationen står alltid högt upp på önskelistan hos småföretagare. I takt med att utbudet av effektiva digitala tjänster och produkter växer så ökar också förväntningarna på att lagstiftningen ska hänga med, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

25 procent av Sveriges småföretagare uppger att “förenklad administration” är den viktigaste företagsrelaterade frågan i höstens riksdagsval. Nästan lika många, 24 procent, tycker att det viktigaste är att det blir lättare att anställa medan 22 procent ser “färre regler” som den enskilt viktigaste valfrågan. “Tillgång till trygghetssystem” hamnar däremot längre ner på listan, med 7 procent företagare som värderar den frågan allra högst.

I höst är det riksdagsval, vilka frågor är viktigast för dig som småföretagare?
1. Förenklad administration (25 %)
2. Enklare att anställa (24 %)
3. Färre regler (22 %)

3 tips för minskad administration

  1. Använd molntjänster.Överväg att överge det lokala. Att lagra på lokala hårddiskar fyller för de flesta företag inte längre någon funktion. Molntjänster förenklar arbetsdagen, är generellt säkrare, ger med automatik back-up och gör det möjligt att komma åt allt var ni än befinner er.
  2. Digitalisera era filer. Undvik att aldrig hitta dina filer när du behöver dem som mest. Alla företag har nytta av att lagra filer online där det är lätt att komma åt dem. Att arbeta digitalt innebär även att digitalisera dokument så att du kan nå dem var och när som helst.
  3. Hantera allt information på en plats. Med hjälp av ett CRM-system (Customer Relationship Management) kan du samla all information som rör dina kunder på en och samma plats. Utgå från “CRM:et” och koppla detta system för digital informationshantering till andra verktyg och tjänster.

Vismas Affärsbarometer bygger på en enkät som besvarats av 1 038 små och medelstora svenska företag mellan den 10 och 20 november 2017. Enkäten skickades till 17 106 småföretagare över hela landet med en svarsfrekvens på 6,1 %. Undersökningen har genomförts sedan 2011 och är en indikator på framtidstron bland små och medelstora företag. Detta är fjortonde gången barometern tas fram.

Läs mer:visma.se/affarsbarometern

För mer information kontakta:
Henrik Salwén, vd för Visma Advantage, 070-816 66 11, henrik.salwen@visma.com

Om du vill komma i kontakt med deltagare i undersökningen för intervjuer på lokal eller regional nivå, kontakta Per Asplund, Visma Advantage, 010-141 29 18, per.asplund@visma.com

Om Visma Advantage
Visma Advantage är en del av Visma-koncernen och samförhandlar inköpsavtal för cirka 15 000 företag. Den samlade köpkraften gör det möjligt att förhandla fram ett starkt erbjudande hos en stor mängd olika företag. De företag som är kunder hos Visma Advantage erbjuds inköpsavtal inom ett 60-tal områden, bland annat inom resor, hotell och kontorsmaterial.

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 760 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 6 700 anställda och omsatte 9 300 miljoner norska kronor 2017.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera