Följ Visma

En av åtta har blivit matförgiftad - men få anmäler

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2017 09:09 CEST

Med sommartider, uteserveringar och stundande rötmånad kommer en ökad risk för matförgiftning på landets restauranger. Nästan en av åtta svenskar, 12 procent, har drabbats, men endast 16 procent av dem anmälde det till kommunen. Det visar en undersökning från Visma, genomförd av Sifo.

– För att fler ska anmäla en matförgiftning behöver det vara enkelt och tillgängligt. Den nya digitala tjänsten och appen Livsmedelskollen, som har utvecklats av Visma för Stockholms stad, är en sådan lösning. Många kommuner jobbar allt mer med digitala tjänster både som en service till medborgarna och för att effektivisera den egna administrationen, säger Atanasia Giouleka, affärsområdeschef på Visma.

Nära var åttonde svensk,12 procent, säger sig ha blivit matförgiftad på grund av det man ätit eller druckit på restaurang eller café i Sverige de senaste fem åren. Matförgiftning är vanligare bland de yngre och nästan var fjärde kvinna i åldern 18-29 uppger att de har drabbats.

Den som blivit matförgiftad bör anmäla det till kommunen, så att miljöförvaltningen kan göra en inspektion och därmed kan fler slippa bli sjuka. Men bara 16 procent av de drabbade har anmält. Nästan dubbelt så många kvinnor som män gör det, 21 procent av kvinnorna jämfört med 12 procent av männen.

– Med en digital tjänst som Livsmedelskollen blir det enklare att anmäla matförgiftning och vår erfarenhet är att antalet anmälningar ökar när en sådan tjänst införs. I Stockholms stad, som fick appen tidigare i år, har siffran redan nått över 500, medan det kom in 736 anmälningar totalt under hela förra hela året. En orsak till ökningen är att fler anmäler nu än tidigare tack vare appen, säger Atanasia Giouleka.

Fakta: Om matförgiftning
Matförgiftningar beror på att man ätit mat som innehåller bakterier, parasiter, virus eller gifter. Sveriges kommuner och Folkhälsomyndigheten rapporterar varje år cirka 2 000-3 000 fall av matförgiftning till Livsmedelsverket.

Fakta: Om Livsmedelskollen
Stockholms stad vill underlätta för stockholmarna att anmäla matförgiftning eller andra brister på matställen i staden. Därför har staden lanserat appen Livsmedelskollen med vilken man enkelt kan göra sin anmälan. Dessutom kan man via en karta i appen se hur Stockholms matställen klarat sig i de inspektioner som staden gör. Appen finns för mobil samt surfplatta, och är utvecklad av Visma Consulting.
Via Livsmedelskollen kan man:
- Lämna klagomål om brister på livsmedelsverksamheter
- Anmäla misstänkta matförgiftningar
- Se miljöförvaltningens inspektionsresultat

Om undersökningen
Den statistiska undersökningen genomfördes på uppdrag av Visma i samarbete med Kantar Sifo under juni 2017 med 1 002 respondenter i åldrarna 18-79 år.

Bilaga
Statistik över matförgiftning i Sverige

För mer information kontakta
Atanasia Giouleka, affärsområdeschef Visma Consulting, 010-141 25 26, atanasia.giouleka@visma.com


Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 600 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 5 500 anställda och omsatte 7 855 miljoner norska kronor 2016.

Kommentarer (0)

Lägg till kommentar

Kommentera